Eld, is, svarta döden och puder!

Alpine Legends är på ständig jakt efter nya sluttande pudermarker och
denna gång ledde det oss till Islands norra kust, några mil söder om
självaste polcirkeln.



En piskande nordan full med lovikavantar gjorde rekningen tuffare än vanligt
och tvingade snöpatrullen under dag 1 till Akureyris egna liftsystem, som
med lite kort hiking på toppen ledde till ett par fina men korta åk offpist.



Efter att stormen tilltagit ytterligare var det bara att bekänna färg även för en
stighudsfreak som mig och jag drog mig tillbaks till hotellrummet med det
som kanske lockar mest med Island förutom snön....



Kan man bara sitt isländska alfabet någorlunda så kan man även i denna
gudsförgätna del av Atlanten njuta av "Se & Hör" och lite "svensk-skvaller"...



Dag 2 började bara snäppet bättre vädermässigt, men med en falnande
vind. Och eftersom det även var sista dagen så var det bara att ge sig av mot
de berg & dalar som var målet för framtida ski touring-upplägg. Kom längst
upp i en dal där det åtminstone fanns rejäla mängder kvalitetssnö och en
kultig benzinpump vid behov....



Men det hjälpte föga när jag raskt förvandlade bilen till en dahu på plan mark
med ena sidans hjulpar förgäves fast i diket. MEN, då dök den lokala hjälten
upp från närmaste bondgård och hjälpte till med både bil och information om
de bästa puderåken....



När väl bilen var körbar igen och bonden gett mig insidertips och lokala
direktiv så sprack det även upp bland molnen och mäktiga toppar blottade
sig runt omkring. Hade inte mycket i ryggan i presentväg, men vem vet, han
kanske gick igång på Free Radicals senaste skidrulle....



Raskt på med laggen alltså och upp till toppen Skjöldur på närmare 1000
möh. Och vips förvandlades mjölk till champagne och med toppar upp emot
1400 meter runt omkring i området så kunde jag lättat konstatera att vi nog
återkommer inom kort med ett skidreseupplägg inför nästa vårvinter!



Håll utkik, det kommer ingå galet goda middagar, geotermiska varmbad
med Vikingbira och förhoppningsvis även sol bland fjordarna!



Alltid redo för lite surhaj! / Henrik Hultberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0