En tripp till Zermatt, ett sista åk i Laub och ett dopp i sjön

I Engelberg träffade jag Oskar Enander som var på puderjakt och jag föreslog 
att vi skulle ta en tripp till Zermatt och världens mest fotograferade berg
Matterhorn.  Byn ligger högt på 1620 m med skidåkning ända upp till 3800 m. 
Här finns 14 toppar på över 4000 m så det är riktigt högalpint med många
storslagna glaciärer och enligt mig dom vackraste bergen i Alperna. Vi blev till slut 
sju personer som styrde kosan till Zermatt och vi fick en skön roadtrip. Jag
hann samtidigt hälsa på mina gamla säsongskompisar Carolina Södermark och
Lucy Wilson som nu spenderat över 15 säsonger i Zermatt.



Det var lite off-season känsla i byn och snön var inte den bästa, men vi hade
ändå riktigt roliga dagar i Zermatt mycket tack vare sällskapet. Efter en liten
hike på kammen mot Stockhorn glaciären fick vi några hundra meter puder
innan vi kom till ett minst sagt utmanande lager med bristande skare som
var täckt med en dm puder. På eftermiddagen blev det några blötare åk i
Garten Backballs på Klein Matterhorn sidan.





Vi åt frukost hos Carolina och fick påhälsning av övriga gänget Mike, Rita,
Drew, Sandra med Oskar som hade med sig två "modeller" fransmannen
Patrick Vaugnat och amerikanen Matt Reardon.



På torsdag kväll kom vi tillbaka till Engelberg för att få njuta av säsongens
sista skidåkning för mej fredag 24 april. Här är det Uffe Lindblad som kör
Laub i vårsnö.





I dalen var det nästan sommar och vi tog oss till Luzern och åkte
ut på Vierwaldstätter see. Här är kapten Jon, Oskar, Clint och Anna Adolfsson som har
lämnat baren på Hoheneck under sommaren till fördel för Nachbar i Luzern.





Jon och Oskar vågade sig på ett dopp i sjön som är 214 meter
djup. Det är hit allt smältvatten från bergen kommer så det var inte jättevarmt....

Det känns bra att ha fått krama ur de sista pralinerna ur denna säsong.
Nu är jag åter i Stockholm och redo för sommaren. 

/Anna  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0