Skidsäsongen har börjat, i Stryn

Efter många om och men har liftarna börjat fungera i Stryn. Inte så att vi har haft
långtråkigt utan dom, men eftersom vi ska ha gäster här till helgen så är det skönt
att veta att man slipper gå till toppen.

Här kommer en liten sammanfattning av livet i Hjelledalen den senaste veckan.



Dahubussen är på plats med vår Base Camp, Graffhuset i bakgrunden.



Utsikten över Hjelledalen är lika magisk som vanligt. Henke klarar inte ens
av att titta in i kameran.



Lian rekar skidbara linjer från toppen av Dalsnibba på 1500 meters höjd.
Detta räknar vi som en svensk topptur eftersom man inte behöver gå en
enda meter. Bilvägen går hela vägen upp till toppen. I Geirangerfjorden har
kryssningsskeppen redan börjat anlända från hela världen.



Henke lyckades få till några fina svängar på vägen ner från Dalsnibba i den
fina sommarsnön.


Medan jag själv hittade ett vackert vattenfall att svänga runt.



Även grillsäsongen har startat på ett förträffligt sätt. Johannes hemlagade
hamburgare måste tillhöra de bättre i Norge.



Jossan och Pene-Lene väljer självklart att skölja ner maten med ett glas väl
avkylt Rosé.



Som jag nämnde i början så har även liftarna öppnat på fjället och trots en
vinter med lite mindre snö än vanligt så räcker det och blir över för att göra
oss glada.



På vägen ner mot baksidan så får vi det bekräftat ytterligare en gång. Jossans
teknik funkar lika bra på sommarsnö.



Åket avslutades nere vid Björnstjerne Björnson-svängen. Legenden säger
att den välkände författaren och diktaren satt på denna stenen och fick massor
av inspiration till sina verk. Om det var just här han skrev texten till Norges
nationalsång "Ja, vi elsker dette landet" vet jag inte, men att det är magiskt
instämmer vi alla helt i. Henke sitter och funderar ut några nya rader till sin
självbiografi.



Efter skidåkningen är det nästan obligatoriskt med en after ski på Folvens
Pub, Einetappen. Johanna som driver det lilla klädmärket www.najo.ch har
precis lanserat en kollektion med solbrillor. Verkar som att många av gästerna
gillade designen. Försäljningen gick som öl i solsken.



Senare på kvällen var det dags för reklamfotografering av Najos nya prylar
på Hjelle. Vackrare plats för man leta länge efter. Här är det Henke och Pene-
Lene som ger sig på ett vågat lyft.



Blev lite sur när jag fick veta att jag varken platsade som modell eller fotograf,
så tog jag på mig ansvaret att skjuta "behind the scenes"-bilderna. Tror faktiskt
att mina bilder blev dom bästa.



Eftersom vi har som mål att hitta alpina legender så kunde jag inte motstå
att lägga in en bild på två av Stryns mest omtalade personer. Bud och Ivis,
som med sina 20 säsonger var på Stryn absolut tillhör denna skaran. Nu
kanske dom inte utmärker sig på fjället så ofta längre, men kicka boll och
njuta av livet kan dom fortfarande.

Sommaren i Stryn har alltså börjat och jag måste bara tillägga att vi har haft
en otrolig tur med vädret. Det händer faktiskt att det regnar ibland. Nu får vi
hålla tummarna för att våra gäster i helgen får lite sommar och sol de oxå.



KEEP SUMMER SKIING

Johan

Kommentarer
Postat av: Johanna

Klockers Johan! Du är en sann legend och en prima fotograf. Stryn forever! <3

2009-06-03 @ 22:26:27
Postat av: Marie

Ser ut som ni kommer få en underbar sommar även detta året, lika vackert som jag kommer ihåg det. Var rädda om er och njut.... längtar tillbaka...

2009-06-05 @ 15:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0