Cykling och nyheter från Davos

Förra året hade jag lyckan att vinna en resa till Davos när jag var på 
Swiss workshop i Stockholm. Ett år senare kom vi iväg.

Jag och Uffe flög till Zürich med Swiss och tog sedan tåget till Davos.
2 timmar och 40 minuter senare mötte Michele Suter från Davos Klosters 
Tourismus oss vid Bahnhof i Davos Platz. Davos ligger på 1560 m ö h
och räknas som den högst belägna staden i Europa. Här finns 13 000
invånare och nästan 34 000 gästbäddar. En stor "alpby" med andra ord.


Jag passade på att ta mig en titt på kongresscentret som bl.a. används
under World Economic Forum. Här fanns en mängd stora och små salar,
tolkningsbås, kontor och mingelytor.



Sen tittade vi på ett par hotell och Michels favoritställe, byns wintersport
museum. Där hon även tippsade om att man kan ha en annorlunda
välkomstdrink med mingel mitt i historien och en massa kul saker att
titta på. Det får vi prova någon gång.



På museet finns världens äldsta bygellift som byggdes 1934 och var i
bruk i Bolgen fram till 1977.

Vi bodde fint på Posthotel Morosani med utsikt över kyrkan som spelade
för oss varje halvtimme, även nattetid… 

I fredags fick vi besök av våra vänner från Luzern Sandra och Oskar
som tagit med sig sina cyklar.



Cykelturer finns det gott om i Davos, men efter att ha fått samma tips
både från Kristian Baggerud och en lokal cykelguru så tog vi Parsenn-
banan upp till mellanstationen. Tyvärr kom vi inte längre då den övre
delen var stängd på grund av banarbeten. Vi cyklade istället Panorama-
weg upp till Strelapass.



Fin och enkel cykling med fantastisk utsikt!


 



Sen fortsatte vi till Chörbschhornhytte som ligger 2575 m ö h och var
vår högsta punkt för dagen.

Därefter bar det av nerför till gulliga bergsrestaurang Stafelalp där vi
drack varm choklad med vispgrädde. Sen fick vi en fin crosscountry
sväng tillbaka till Davos Platz. Cykelbilderna är tagna av Oskar som
har fler fina bilder på www.oskarenander.com 


På lördag morgon visade Toni Morosani upp bygget av sin nya konferens-
del med plats för upp till 400 personer, ny reception till Schweizerhof,
15 nya rum, spa, sportbutik med skidhyra mm, allt schweiziskt genomtänkt.
Ska bli spännande att se hur det ser ut när portarna slås upp 4 december i år.

Efter visningen tog vi tåget upp till Schatzalp och åt lunch på Strela alp.
På Schatzalp var det bröllop, men jag fick ändå en glimt av den historiska
Jugend byggnaden med magnifik utsikt över Davos. Sen blev det en liten
hike ner till byn innan vi åkte mot Engelberg för att träffa lite fler kompisar.

 
Kunde inte låta bli att ta en bild när några bekanta berg dök upp. Här är 
Titlis med Steinberg glaciären och Laub utan snö.



Mina favoritberg i Engelberg, Spannort, var också fina i kvällssolen...

Jon hade fixat BBQ och vi fick senare besök av hela Skilodge gänget
som redan börjat förbereda sig för vintern.

Igår förmiddag tog jag en liten söndagshike till Alpenrössli med tjejerna
innan det var dags att åka till flyget.

Charlotte & Karin


Sååå skönt att se berg och andas lite bergsluft mellan varven.
Nästa gång har det nog hunnit bli vinter.

/Anna   




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0