Big in Japan, del 1

Just nu är jag ute på en riktig egotripp och tillika drömresa. Min gode vän
Japan-Johan frågade mig i höstas om jag ville haka på till Japan. Halvt på
skoj och halvt på allvar svarade jag självklart ja tack. Dagen efter kom ett mail
med flygbiljetterna och det var bara att boka av tio dagar i februari. Nu är vi
här och jag ångrar mig inte en sekund. Med i crewet är även Tatiana, Jax,
Kjersti och 2x Håvard. Självklar reseledare blev Japan-Johan eftersom han
pratar språket, känner kulturen och har bott i Sapporo.



Vi kom från lite olika ställen och samlades på Kastrup flygplats i fredags.
Därifrån var det en lång flygresa till Tokyo som välkomnade oss med 21
grader varmt. Dunjackan kändes lite överflödig. Här har Johan precis beställt
in vår första löjligt goda japanska måltid tillsammans med den lokala Sapporo-
ölen.



Sedan var det dags för diverse transfers med både flyg och buss. Utan Johan
hade vi nog kunnat hamnat var som helst. Inte helt lätt att se vilket flyg som
gick till Sapporo.



Väl framme i Niseko, som var den första skidorten som skulle skidas så
var det bara att kolla ryktet om världens bästa snö stämde. Kändes lite
galet att helt plötsligt spänna på sig skidorna på andra sidan jordklotet.



Första skiddagen övertygade oss inte helt. Berget ser i och för sig fantastiskt
ut, men det blåste orkan. Då är det tur att vissa liftar var byggda inne i en
vindtunnel. Vi fick i alla fall se oss lite omkring och vänja oss vid tidsomställningen.



Medan vi testade den japanska after skin så började det snöa. Och det har
det gjort sedan dess. Jag tror inte att jag någonsin har sett något liknande.
Det bara vräker ner i vad som japanerna kallar moderat snöfall. Jag vet inte
om jag behöver se tungt snöfall.

Här nedan kommer ett par bilder från andra dagens makalösa skogsskidåkning.



Jax njuter



Tatiana visar hela garnityret.



Här har jag hittat en glänta i den perfekt stakade skogen. Redan nu känns
det som om resan har motsvarat mina högt ställda förväntningar.

Det finns mycket annat än skidåkningen som imponerar. Maten är gudomlig,
människorna vänliga och alla skyltar framkallar många skratt. Här nedan
kommer några exempel:



Toaletterna är magiska. Sitsarna är uppvärmda, det finns olika program
för spolning, sköljning, musik eller massage. Det är bara att gissa och trycka
på valfri knapp.



Vad denna skylten betyder vet vi inte, men visst kan det vara en skidåkande
Dahu?



Denna drycken är det bara Japan-Johan som har vågat testa hittills. Men bulan
i kalsongerna antyder vissa superkrafter.



Denna installationen är ju bara underbar. På lunchrestaurangen hade dom
gratis torktumlare för handskar och mössor. Japanen före mig kastade
dessutom in sina goggles, men jag tror han ångrade sig efteråt.



Nu är vi klara med Niseko och ska fortsätta vår road trip. Johan säger att
vi ska ta tåget till en plats med en gondol och inga pister. Låter det lite som
Japans La Grave eller? Dessutom ska vi få bo hemma hos hans gode vän
Aki. Låter hur trevligt som helst.

Jag ska försöka återkomma med fler uppdateringar under resans gång.

KEEP EATING SUSHI

Johan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0