Tour de France i Aostadalen!

Svårt att inte imponeras när man ser världseliten i cykel ge sig ut i
Hannibals fotspår, för att ta sig an två klassiska bergspass. Först upp
från Martigny i Schweiz, över Stora Sankt Bernardspasset, sen ner till
italienska Aosta. Fortsatt full spätta upp genom Aostadalen, vänster
i kurorten Prè St Didier, för att mata sig över Lilla Sankt Bernardspasset
och sen i allsköns ro (ca 100 knyck) rulla ner till Bourg St Maurice. Åter
på fransk mark. Självklart var jag på plats i första kurvan upp mot La Thuile.



Danska barnfamiljer, fulla norrmän, svettiga britter, tokladdade amerikaner
och en och annan Tour-biten svensk väntade tålmodigt bland italienarna
i ett somrigt Aostadalen. Men innan killarna med de stenhårda vaderna dök
upp fick vi utstå ett par ton give-aways kastade på oss, go-go flickor och en
samling mer eller mindre fascinerande skapelser på fyra hjul, med skränande
högtalare, som försökte få oss köpsugna...



Jag "däckade" nästan av leda vid anblicken av denna kreativa farkost....

Efter en espresso på närmaste bar och en snabb titt på inrättningens flat-
screen kunde jag konstatera att italienaren Pellizotti vunnit bergspriset och
nu låg och tokkörde upp mot Morgex i kamp med ryssen Karpets, och när
helikopterns hovrande närmade sig var det dags att ansluta sig till massan
längs asfalten igen. Och inom några minuter var de första tävlande på
ingång.



Jag lät kameran göra så mycket den kunde av de 20 sekunder som täten
tog på sig för att passera mig, kurvan och sen försvinna igen. Men det balla
var att den enda gång jag tittade upp så tittade jag Lance rakt i ögonen....
Eye-balling Armstrong alltså.... Inte illa.



Det tog grabbarna ungefär lika lång tid från Stora Sankt Bernard på cykel
till Pre St Didier som det brukar ta för mig med bil. Och då brukar jag inte
fega i kurverna allt för ofta....



Runt kurvan och så vidare en dryg höjdkilometer uppåt berget. För dig med
det där lite extra känsliga off-pistögat så har du säkert konstaterat att det är
det klassiska extremåket på Marbré-glaciären man anar i bakgrunden...;)

Over and Out! /Henriko




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0