Cykling i Portes du Soleil

I somras hade vi lyckan att få vara en hel vecka i ett av Europas bästa
områden för mountainbike och downhill cykling, Portes du Soleil.

Här har man satsat på att hålla berget levande även på sommaren och med
25 liftar och 650 km cykelleder öppna är detta också Europas största
system för cykling. Här finns 10 bikeparks med byggda hopp och banor
samt massor med fina crosscountryleder.



För att få fler besökare till de vackra bergen även på sommaren har dom
satsat på något som heter Multipass. Det innebär att man kan köpa liftkort
som endast kostar 1 Euro/dag för få tillgång till alla liftar för vandring. 
Vill man cykla får man lägga till för ett cykelpass.



Systemet sträcker sig från Champery via Les Croset, Champossin, Morgins,
Chatel, Avoriaz och Morzine till Les Gets.  Vi tog kabinbanan upp från Champery 
och fortsatte in i Frankrike. En fin tur som vi fick rekommenderat var en tur till
Col de Cou.

Det finns två saker man måste se upp för när man cyklar här. Vandrare och kor.
Dom är inte så snabba och flyttar sig sällan när man kommer, korna alltså.



Vi stannade till och åt en liten ostbricka på Lapisa där vi bodde i vintras
på vårt mitt i vintern möte. Tre sorters egna ostar tillverkar dom här på
Alpen.



Med ost i magen åkte vi vidare och fick vi en fin liten nerförslöpa.



Efter nerförsbacke kommer uppförsbacke och med våra tunga cyklar
är det lättare att gå än att cykla så vi segade oss ca 30 minuter upp till
Col de Cou på 1920 m. Passet ligger precis på gränsen mellan Schweiz
& Frankrike.



Härifrån fanns det en singletrack som gick längs kammen ner till Champery
via La Barme. Vissa delar var fina medan andra var lite läskiga med branta
sluttningar på var sida om ett smalt djupt spår. Utsikten var dock fantastisk
trots att Dent du Midi var delvis täckt med moln.



På vägen ner passerade vi Cantine de Barmaz.  



Efter en fin dag på berget kom vi ner till Champery. Känslan var inte olik
den man har efter en fin tur på vintern.

Så KEEP BIKING!!!

/Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0