Alpina legender från Rålis.

Igår var en ingen speciellt brant dag på något vis, spenderad i
Rålambshovsparken i Stockholm, på parkleken vid Västerbrons
norra fäste. Men oj vad det kan svänga snabbt i slalom... Äntrade
det lilla fiket på öppna förskolan för att ladda på med hembakade
kokosrutor när min blick gled upp längs de branta väggarna och
döm om min legendsökande förvåning när dessa "demo-tavlor"
dyker upp under taknocken.



Dessa snyggt designade och djupt pedagogiska illustrationstavlor härstammar
från den tid då "Skid- och Friluftsfrämjandet" hade verksamhet i storstan
under vargavintrarna, som tydligen var standard förr i världen.
Trampvändingen använder man ju faktiskt då och då fortfarande, när man
måste byta håll på platten t ex. 




En betydligt vanligare åkstil nuförtiden, sen man hellre började köra 11´or
istället för 8´or...



Saxning händer ju också att man tillämpar, t ex när man tappat sin I-phone.



Sen har jag personligen lite svårt att hitta några bra "orgeltrampspår"
nu för tiden. Kollade i parken i Gressoney senast men de var typ 10
meter långa och 5 meter höga...



Sen får man inte glömma att hålla stenhårt på sin skråställning när man
kommer på att man måste åka snett utför. Gärna i en figursydd overall
och Kalles Kaviar-frilla.



Den som kanske ligger mest i tiden! Det är ju rando som är hetast i
skidsvängen just nu och varför i hela friden måste man använda "ä"!?
Blir en given bild i våra rando-offerter i fortsättningen!



Rundar av med min favorit! Kanske mycket för att jag aldrig i min 36-
åriga skidkarriär nånsin hört talas om denna sväng. Den var tämligen
history redan när jag blev skidlärare -87 på just Friluftsfrämjandet.
Haschplog? Dansk stämsväng? Grundsväng från Oslo? Tror den härstammar
från nån norsk dalgång, finns tydligen Stemkrisitiania också. Läge för en
ny legend på hemsidan!?

Never stop exploring parkleksfik!

//daHult

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0